مزایای استفاده از کود ماهی

دنیای کار و فناوری بهارستان(حرفه و فن)

وبلاگ تحسین شده مسابقات وبلاگ نویسی فرهنگیان استان تهران

 

مقدار مصرف کود ماهی برای محصولات مختلف
نوع محصول
میزان مصرف
روش مصرف
درختان میوه سردسیری و مرکبات
1000 تا 1800 کیلوگرم در هکتار
چال کود
غلات ، گندم ، جو ، ذرت
800 تا 1200 کیلوگرم در هکتار
همراه آماده سازی زمین
سیب زمینی و گوجه فرنگی
750 تا 1200 کیلوگرم در هکتار
نواری
صیفی ، جالیز و سبزیجات
700 تا 1000 کیلوگرم در هکتار
نواری
پسته
3 تا 5 کیلوگرم برای هر درخت
نواری یا چالکود
گیاهان زینتی و فضای سبز
800 تا 1200 کیلوگرم در هکتار
همراه اماده سازی زمین یا چالکود
مواد آلی خاک که از فساد وتجزیه باقیمانده های گیاهی و حیوانی توسط موجودات ذره بینی خاک حاصل می شوند ، نقشمهمی در بهبود خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی و حاصلخیزی خاک دارند بطوریکهمیزان عملکرد محصولات تابع مقدار موادآ‌لی خاک می باشد .
در خاکهای حاصلخیز و غنی ازمواد آلی ، ذرات بسیار ریز خاک توسط مواد آ‌لی بهم چسبیده و ایجاد دانه های درشتیمی نمایند و در صورت فقدان مواد آلی ، ذرات ریز خاک بصورت پراکنده بوده و در اینحالت فضاهای خالی بین ذرات خاک کوچک است . در چنین شرایطی سرعت حرکت آب در خاک کندبوده و در اثر پر شدن فضاهای کوچک از آب ، عمل تهویه به خوبی انجام نمی گیرد .
همچنین با کاهش مواد آلیخاک و کوچک تر شدن اندازه ذرات خاک در اثر پراکندگی ، حجم کلی فضای خالی خاک کاهشیافته و قدرت نگهداری آب در خاک کم می شود . در خاکهای فاقد مواد آلی و بخصوص درخاکهای رسی بعلت فقدان فضاهای درشت و کندی سرعت نفوذ آب در خاک ، آب در سطح خاکجریان یافته و موجب فرسایش می گردد و پس از خشک شدن سطح خاک ، ایجاد سله از جوانهزدن بذور جلوگیری می کند .
ظرفیت تبادل کاتیونی کهرابطه تنگاتنگی با درجه حاصلخیزی خاک دارد نیز به مقدار زیادی تابع مقدار مواد آلیخاک است . از دیگر ویژگیهای مهم کودهای آلی ، تأثیر آنها در اسیدی کردن خاک و کاهش PH آن می باشد . گاز کربنیک حاصل از تجزیه مواد آلی در واکنشهای شیمیایی خاک واردشده و از این راه موجب کاهش PH و حلالیت بیشتر عناصر غذایی در خاک می گردد . باتوجه به مطالب فوق ، کاربرد کودهای آلی و دامی دارای مزایا و اثراتی به شرح زیر میباشد:
بهبود ساختمان خاک ، کمکردن جرم حجمی ظاهری و افزایش تخلخل خاک ، تیره کردن رنگ خاک و جذب انرژی بیشتر ،افزایش نفوذپذیری بعلت افزایش تخلخل ، افزایش ظرفیت نگهداری آب خصوصا" در خاکهایشنی ، کاهش چسبندگی خاکهای رسی ، افزایش چسبندگی خاکهای شنی ، تهویه بهتر بعلتافزایش تخلخل خاک ، افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی ( CEC ) ، کاهش موضعی PH ، افزایشخاصیت بافری ، شرکت در فرایندهای اکسید و احیاء و تشکیل کمپلکس با عناصر و تسهیلجذب آنها توسط گیاهان . مواد آلی همچنین تأمین کننده بخشی از عناصر غذایی مهمیهمچون ازت ، فسفر و پتاسیم می باشند .
بدلیل تأثیر روی PH و تشکیلکمپلکس ، موجب تحرک عناصر غذایی در خاک و جذب بهتر توسط ریشه می شوند و بدلیلافزودن ظرفیت تبادل کاتیونی ( CEC ) موجب افزایش ظرفیت نگهداری عناصر غذایی می شوند .
با توجه به مطالب ذکرشدهنتیجه می گیریم کودهای آلی و شیمیایی لازم و ملزوم یکدیگر بوده و هردو جهت ایجادشرایط مناسب جهت رشد گیاهان مورد نیاز می باشند و عوارض نامطلوب مصرف دراز مدت و بیرویه کودهای شیمیایی بدون مصرف کودهای آلی و حیوانی به اثبات رسیده است . از طرفیدر مناطق خشک و نیمه خشک کشور ، از یک طرف بدلیل بالا بودن درجه حرارت و کمبودرطوبت سرعت تجزیه مواد آلی بالاست و از طرف دیگر بازگشت مواد آلی یا بقایای گیاهیبه خاک کم می باشد . که این دلایل موجب می شود خاکهای مناطق خشک و نیمه خشک کشور ،ذاتا" از نظر مواد آلی فقیر باشند

javahermarket

[ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:,

] [ 22:39 ] [ كياني ]

[ ]